Belladone van Deer and doe - testversie

Waar ben ik aan begonnen?

Op 18 oktober trouwt mijn nichtje en voor die gelegenheid, had ik me voorgenomen om zelf mijn feestjurk te maken…



Maar toen begon het, wat ging ik maken, welke stof wilde ik… Zoveel twijfels ineens.



Een Anaïs van Iene Miene, een Belladone van Deer and Doe of toch een June uit La Maison Victor (waar ik eerder al een aangepaste versie van maakte)?



De stof was snel gekozen. Of beter, de 2 stofjes, want weer kon ik niet kiezen.

Dan maar 2 Belladones, in elk stofje één. En dan kies ik achteraf wel welke ik het mooiste vind.



Aan de slag dan maar… Ik startte met mijn maten nemen en daar hadden we het al. Borstomtrek en heupomtrek zou ergens tussen maat 42 – 44 zitten, maar de buikomtrek een maat 46 of meer! Wat nu?
Ik besloot om eerst een testversie te maken, in een goedkoop katoentje om te zien hoeveel ik nog moet aanpassen qua maat.

Ik tekende uiteindelijk de 44. Inbegrepen in het patroon zit een naadwaarde van 1,5cm,  maar ik gebruikte overal 1cm naadwaarde. Zo had ik toch een beetje gewonnen aan de tailleband.



Alles verliep vlot en op 2 avondjes zat het in elkaar.

Omdat ik niet genoeg blauwe stof had, combineerde ik met een bordeaux rokdeel. De blauwe zakken had ik al geknipt en bleken achteraf een leuk en speels accent te geven aan het kleedje.

Ik twijfelde heel erg over het soort rits. Een zichtbare of een blinde rits. Ik koos uiteindelijk bekend terrein, aangezien ik nog nooit een zichtbare rits gebruikte in kleding.

Voor de feestjurk ga ik de rits wel naar de zijnaad verhuizen, denk ik. Zo gaat de afwerking vlotter gaan. Nu was het een beetje gepruts, zo zonder beleg.

Hier en daar heeft het nog wat aanpassing nodig. Het bovenstuk mag iets ingenomen worden, zodat het iets strakker zit aan de hals en de rug. Verder is maat 44 PRIMA! Zorgen voor niets dus.



Hoewel het niet de bedoeling was dat het echt een draagbare jurk ging zijn, in die goedkope katoentjes van Ikea, ben ik toch best tevreden over het resultaat en heb ik het aangedurfd om het aan te doen voor het werk.

Ik kreeg vele leuke reacties…



Oordeel zelf maar…


Patroon: Belladone van Deer and doe

Stof: katoen Ikea

Foto’s dankzij de collega’tjes :-)





En nu aan de slag voor de echte feestjurken!!


Tot binnenkort!!

Magnifieka


















Populaire posts van deze blog

Nieuw patroon van Fibre Mood: Wallys

Blogtour: Veel 💛💛💛 voor Frederique!

Instant crush: Dolores and me!